EVALUASI PENGELOLAAN UNIT PRODUKSI DI SMK NEGERI 1 MANDAU

Lydia Oktaviany, Azhar Azhar, Sudirman AS

Abstract


The purpose of this research is to know and analyze the implementation of program management unit production in SMK Negeri 1 Mandau in terms of context, input, process and product activity. This study used a qualitative approach with the type of case study research. Based on the aspects evaluated in this research, the evaluation model of Context (C), Input (I), Process (P), and Product (P) or CIPP is used. The subjects in this study are the principal, head of production units and students who follow the activities of the production unit. Data collecting techniques in this study are interviews, observation, documentation and questionnaires. Data analysis is done through data collection, data reduction, data presentation and verification and conclusion. The results of processing and data analysis show that (1) The implementation of the context component has not been done well, because the environmental conditions are less supportive. (2) Implementation of the input component has been running well enough, planning and organizing of resources has been done in accordance with organizational management prerequisites. (3) The implementation of process components has been running well enough, the implementation and supervision of activities are in accordance with the planning. (4) The implementation of product components has been running well, production unit activities have been able to create students who have entrepreneurial spirit, have skill and competitive and master technology in line with national education objectives.


Keywords


Evaluation; Management; Production Unit; SMK Negeri 1 Mandau

Full Text:

PDF

References


Anas Sudiyono, 2006. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Burhan Bungin, 2008.Penelitian Kualitatif ;Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya Edisi Kedua. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

B Suryosubroto, 2006. Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Depdiknas, 2007.Pendidikan dan Pelatihan Manajemen Unit Produksi/ Jasa Sebagai Sumber Belajar Siswa dan Penggalian Dana Pendidikan Persekolahan. Jakarta

Depdiknas. PP Nomor 19 Tahun 2005 Standar Nasional Pendidikan. Jakarta.

Direktorat Pembinaan SMK, 2012. Panduan Pelaksanaan Tahun 2012 Bantuan Pengembangan Kewirausahaan SMK/ Teaching Industry. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMK.

Djuju Sujana, 2006. Evaluasi Program Pendidikan (Untuk Pendidikan Nonformal dan Pengembangan Sumber Daya Manusia). Bandung: Falah Production.

Farida Yusuf, 2000. Evaluasi Program dan Instrumen Evaluasi. Jakarta. PT Rineka Cipta.

Hamka Abdul Azis, 2012. Karakter Guru Profesional. Jakarta. Al-Mawardi Prima.

Hendra Kusuma, 1999. Manajemen Produksi. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Hikmat, 2009.Manajemen Pendidikan. Bandung. CV Pustaka Setia.

H Malayu Hasibuan, 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Jogiyanto, 2014. Pedoman Survei Kuisioner: Mengembangkan Kuesioner, mengatasi bias dan Meningkatkan Respon. Yogyakarta. BPFE-Anggota IKAPI

Journal of Economic Education 1 (1), 2012 ; diakses pada 4 April 2016 jam 09.10 wib

Kemendikbud, 2013. Bahan Pembelajaran Diklat Calon Kepala Sekolah Program Kegiatan Produksi dan Jasa Sekolah/ Madrasah. Jakarta. LPPKS

Niā€™matu Sholihah, 2012. Pengelolaan Unit Produksi Bidang Busana di SMK Negeri 3 Malang. Diakses dari http//:mulok.library.um.ac.id pada 29 April 2016 jam 10.55 wib.

Pardjono, 2011. Peran Industri Dalam Pengembangan SMK. Diakses dari http://staff.uny.ac.id/system/files/pengabdian/prof-drs-pardjono-msc-phd/peran-dudi-utk-smk.docx pada 28 November 2016 jam 18.10 wib.

PMPTK Depdiknas, 2007. Pedoman manajemen unit produksi/ jasa sebagai sumber belajar siswa dan penggalian dana pendidikan persekolahan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2010 Tentang Perubahan Atas Peraturan Nomor 17 Tahun 2010 Tentang Pengelolaan Dan Penyelenggaraan Pendidikan.

Pupuh Fathurrohman dan Aa Suryana, 2012. Guru Profesional. Bandung. PT Refika Aditama.

Ridwan, S & Inge, B, 2002. Manajemen Keuangan 1. Jakarta: PT. Prenhallindo.

Rusnani, 2012. Pelaksanaan Unit Produksi pada SMK Negeri Kelompok Bisnis dan Manajemen (SMK Negeri 1 dan SMK Negeri 3 Banjarmasin (Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 2, Nomor 3, November 2010). Diakses pada 28 April 2016 jam 14.25 wib.

Singgih Darjanto, 2012. Manajemen Unit Produksi dan Jasa di Sekolah Menengah Kejuruan Umar Fatah Rembang (Journal of Economic Education 1 (1), 2012). Diakses pada 4 April 2016 jam 09.10 wib

Suharsimi Arikunto, 2004. Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoretis Praktis Bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan (EdisiKedua). Jakarta. BumiAksara.

Suharsimi Arikunto, 2009. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. PT RinekaCipta.

Wirawan, 2009. Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia Teori Aplikasi dan Penelitian. Jakarta. Salemba Empat.

Yayat, M Herujito, 2001. Dasar- Dasar Manajemen. Jakarta: PT. Grasindo




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.3.1.p.25-35

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Pascasarjana Universitas Riau

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.