PERAN PENGAWASAN KEPALA SEKOLAH DALAM SUPERVISI PENDIDIKAN: STUDI KASUS PADA KINERJA GURU
Abstract
The purpose of this study is to explain the role of principal supervisors in educational supervision: focusing on teacher performance. This research was conducted through a qualitative approach and used a descriptive qualitative research type. A deputy principal was the respondent of this study. Interviews, documentation and observation were used to collect data. Analyzing the data using field analysis based on the Miles and Huberman model, which goes through three steps: data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results show that principals have a very important role in managing and improving the quality of education in schools and the use of the Electronic Performance (E-Kinerja) application strengthens supervision of teacher and staff performance. Despite identifying some obstacles, such as teachers' tardiness and the low attendance of administrative staff, principals take a solutive approach.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Astuti, A. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidkan. 5(1), 435-449.
Fussalam, Y. E., Elmiati, & Yella. (2019). Optimalisasi Peran Pengawas Sekolah Terhadap Peningkatan Kompetensi Guru Bahasa Indonesia Kabupaten Sarolangun. Jurnal Muara Pendidikan, 4(1), 306-320.
K.A.Rahman, Muspawi:Avrilitzavivayarti, M., & Tersta, F. W. (2023, Desember). Pelatihan Pengambilan Keputusan bagi Siswa sebagai Calon Pemimpin Masa depan di SMK Negeri 1 Tanjabtim. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 2(4), 188-196.
Keputusan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 91/KEP/M.PAN/10/2002 Tentang Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah dan Angka Kreditnya. (n.d.).
Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor: 097/U/2002 Tentang Pedoman Pengawasan Pendidikan, Pembinaan Pemuda Dan Pembinaan Olah Raga. (n.d.).
Meriza, L. (2018). Pengawasan (Controling) Dalam Institusi Pendidikan. Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(1), 37-38.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif : Teori dan Aplikasi Disertai Contoh Proposal. Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat UPN "Veteran" Yogyakara Press.
Nilda, Hifza, & Ubabuddin. (2021, Januari). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah, 3(1), 11-18.
Panduan Kerja Kepala Sekolah. (2017). Jakarta: Rektorat Pembinaan Tenaga Kependidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 15 Tahun 2018 Tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah, Dan Pengawas Sekolah. (n.d.). Jakarta.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2007 Tentang Standar Pengawas Sekolah/Madrasah. (n.d.). Jakarta.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. (n.d.). Jakarta.
Psolong, H. (2010). Kepemimpinan Birokrasi.
Risnawati. (2014). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Aswaja Pressindo .
Rivai, V., & Murni, S. (2010). Education Management : Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo Perkasa.
Rivai, V., & Sagala, E. J. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan dari Teori ke Praktik. Jakarta: Rajawali Press.
Sagala, S. (2012). Supervisi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Setiyadi, S. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 200-206.
Sudin, A. (2008). Implementasi Supervisi Akademik Terhadap Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Se Kabupaten Sumedang. Jurnal Pendidikan Dasar(9).
Sugiyono, S. (2016). Metode Peneltian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumidjo, W. (2003). Kepemimpinan Kepala Sekolah. jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Wahyuni, S. (2020, Oktober). Pengaruh Penerapan E-KINERJA dan Integritas Terhadap Kinerja Pegawai. Journal of Education on Social Science, 4(2), 153-164.
Wijaya, H. A. (2023). Kepemimpinan Partisipatif Dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 06(01), 8387-8391.
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.7.2.p.47-53
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Universitas Riau
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.