ANALISIS BENTUK PARTISIPASI ORANG TUA DAN MASYARAKAT DI SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU

Indra Fadriana, Sri Indrawati, Hendri Mahardi, Erlisnawati Erlisnawati, M. Nur Mustafa

Abstract


Parental and community participation is one of the most important factors in creating a conducive learning environment and can enhance the effectiveness of student learning in elementary schools. The purpose of this research is to analyze the forms of participation from parents and the community at the Integrated Islamic Elementary School. The method in this study uses a qualitative approach with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. This study shows the results of parental participation, namely collaboration with the school, support for the curriculum, the application of values at home, participation in activities outside the classroom, and open communication. Meanwhile, forms of community participation include involvement in decision-making, contributions of time and effort, financial support, participation and evaluation, as well as engagement in extracurricular activities. Challenges such as busy parents and lack of information about school activities can hinder participation. Therefore, schools need to improve communication with the community through social media and counseling programs to raise awareness of the importance of parental involvement.


Keywords


Parent Participation, Community Participation, Integrated Islamic Elementary School

Full Text:

PDF

References


Arisanti, R., & Sauri, S. (2022). Analisis kebijakan program pendidikan agama islam untuk meningkatkan partisipasi orang tua dan masyarakat. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 22(1), 103–124. https://doi.org/10.47467/mk.v22i1.2061

Ayudia, C. (2020). Upaya kepala sekolah dalam meningkatkan partisipasi orang tua di SDN Kecamatan Pariaman Utara Kota Pariaman. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 100–831.

Chandrakirana, A., Almawardy, & Sari, W. (2021). Partisipasi masyarakat dalam meningkatkan kualitas pendidikan di MI Pesantren Modern Bone Macope. Jurnal Mappesona, 4(3), 107–114.

Febriana, L. (2019). Peranan komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 152–163. https://doi.org/10.19109/pairf.v1i2.3234

Gani, A. A., & Suriyawati, S. (2019). Pengaruh partisipasi orang tua siswa terhadap motivasi anak sekolah di Madrasah Aliyah Hidayatullah Mataram. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(1), 79. https://doi.org/10.31764/civicus.v0i0.850

Hanafi, Ivan, Ma’sum, M. (2019). Analisis implementasi kebijakan pendidikan: peran komite sekolah pada sekolah menengah kejuruan. Cakrawala Pendidikan, 2(1), 58–66.

Kinanti, D. A., & Trihantoyo, S. (2021). Urgensi Partisipasi Orang Tua Siswa Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Bermutu. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), 256–264.

Kustati, M. , Amelia, R. , Zalnur, M. (2024). Upaya pondok pesantren dalam mengatasi kurangnya partisipasi masyarakat terhadap pengembangan pendidikan islam. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1), 147–162. https://doi.org/10.19109/pairf.v6i1

Lestari, P., Prima, E. (2022). Home-base learning di masa normal baru: partisipasi orang tua anak usia prasekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 208–219. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1196

Lestari, A. D. (2019). Partisipasi orang tua dalam meningkatkan prestasi non akademik anak di SMP Negeri 2 Pracimantoro. Kebijakan Pendidikan, VI, 174.

Megawaty, D. A., Setiawansyah, S., Alita, D., & Dewi, P. S. (2021). Teknologi dalam pengelolaan administrasi keuangan komite sekolah untuk meningkatkan transparansi keuangan. Riau Journal of Empowerment, 4(2), 95–104. https://doi.org/10.31258/raje.4.2.95-104

Mulyono, W. D., & Pardjono, P. (2019). Peran komite sekolah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK di Kabupaten Lamongan, Jawa Timur. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(3), 391–404. https://doi.org/10.21831/jpv.v4i3.2562

Nela Seriyanti, Syarwani Ahmad, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah da peran komite sekolah terhadap keberhasilan manajemen berbasis sekolah. Januari-Juni, 6(1), 2021.

Ningsih, K., Harahap, E., D. (2021). Pengaruh komite sekolah dan kepemimpina kepala sekolah terhadap peningkatan mutu pendidikan. 6(1).

Nurafni, K., Saguni, F., & Hasnah, S. (2022). Pengaruh kinerja komite sekolah dan kepemimpinan kepala sekolah terhadap peningkatan mutu pembelajaran pendidikan agama islam. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 1(1), 44–68. https://doi.org/10.24239/jimpi.v1i1.901

Palettei, A. D., Sulfemi, W. B., & Yusfitriadi. (2021). Tingkat pemahaman kepala sekolah, guru, dan komite sekolah terhadap implementasi standar pengelolaan pendidikan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 38–53. https://doi.org/10.24832/jpnk.v6i1.1592

Pohan, M. (2018). Peran komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal ANSIRU, 649.

Raberi, A., Fitria, H., & Fitriani, Y. (2020). Pengaruh supervisi kepala sekolah dan peran komite sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Al-Qiyam, 1(1), 11–20. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v1i1.123

Shafwan, M. , Majisd, A. (2024). Pesantren berbasis partisipasi masarakat di pondok Pesanteren Nurul Ihsan desa Setol daya Pragaan Sumenep. Jurnal Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 11(1), 51–65.

Solihat, Eli & Sugiharto, T. (2019). Pengaruh transparansi dan akuntabilitas pengelolaan pendidikan teradap partisipasi orang tua murid di SMA negeri 107 Jakarta. Jurnal Ekonomi Bisnis, 14(2), 135–143.

Sumarsono, R. B. (2019). Upaya mewujudkan mutu pendidikan melalui partisipasi orangtua siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 24(2), 63. https://doi.org/10.17977/um048v24i2p63-74

Winoto, S. (2021). Komite Sekolah/Madrasah dan Manajemen Mutu Pendidikan. In Cetakan Pertama (Vol. 1). http://digilib.iain-jember.ac.id/2488/1/Komite Sekolah_Dr. Suhadi Winoto.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.8.1.p.28-35

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Universitas Riau

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.